Tips Cari Pasangan Sehidup Semati

Bismillahirrahmanirrahim :)


Ceyy tajuk SEHIDUP SEMATI kunun.
Ini nasihat cikgu aku kepada diri aku ni :)
She said:

Nak cari pasangan biar dia sama taraf dengan kita or lebih tinggi. Maksudnya kalau awak degree kena cari laki yang degree. Kalau awak Master cari laki Master. Jangan awak Degree pilih SPM level or Diploma sekalipun.


Effectnya memang awak takkan nampak sekarang. Awal2 tu memang bahagia dan takde masalah. Kesannya akan datang beberapa tahun akan datang.
Apa yang saya cakap ni lahh yang terjadi pada diri saya.

Lagi satu kalau awak ada berkenan dengan sape2 bawak terus jumpa parents. Kalau parents tak berkenan tolong tinggalkann walau awak sayangg bagai separuh nyawa sekalipun. Effect die pon memang takkan nampak sekarang.



Apa2pun setiap perbuatan jangan lupa pada Allah :)


Short update. That's all. Thank you for reading :)



Dah Baca? Like dan Comment la =)

15 Kata-Kata Pujangga:

Maria Firdz said...

saya de degree but hsbd hnya SPM, tapi dia ada sijil yg lebih besar iaiatu iman..apa2 pun si isteri tinggi mana pun kna ttp hormatkan si suami wpun dia rndh taraf de kita.. yg tu yg blh bwa kita bahagia, bukan sijil2 tu semua.. hmm.. yg kedua tu tepat sekali.. restu amat2 pnting...

FarhanahAdzlan said...

@maria firdz thankz sharing. yup betul tu yg penting imannya dan hormat :) saya taktaulah ape2lah umur baru 18.tu nasihat cikgu saya kat saya maybe dari pengalaman die.

nicosikura said...

tertarik dengan tajuk akak nie.. =) kadang2 benda nie memang akan terjadi bila main dengan emosi dan pengaruh syaitan kan.. tapi kena banyak2 bersabar.. setinggi mana pun pelajaran isteri kena hormat pada suami..

fredd said...

Orang perempuan masa bercinta memang la cakap nak hormat laki bagai. Cube kalau masa gaduh. haha. Lagi satu bab sekufu ni, rasa nya ada jugak kebenarannya ape yang cikgu u cakap. Cuma nak tambah sikit la pasal duit hantaran zaman sekarang. Harga mengikut pakej2 tertentu.Contohnya degree lebih mahal dari diploma dan seterusnya. Tapi saya rasa la kan, kalau dah sama2 setaraf, harga tu tak patut la mahal juga.Kalau tak setaraf pula pun boleh dikurangkan juga. Contohnya wanita tu status janda ke. Ni pandangan peribadi saya je

EkaTikah said...

kekadang terfikir jugak mcm tu. hee :)

puteri kasih said...

yang first tu macam tak setuju sangat..sebab pendidikan bukan ukuran kebahagiaan. Tapi yang kedua tu puteri setuju.

Namun walau apa sekalipun..jodoh ditanganNYA kan :)

Unknown said...

wow wow good tips! :) insyaallah kalau dah jodoh, tu yg terbaik Allah bagi :)

| CIKZEK | said...

thanks for the tips =)

Unknown said...

yezaaa...ade kwn sekerja umur 21 ada hati nak gorat akak wakakakak disini umur juga pghalang laki lambat matang kot ;p
tp janji restu ibubapa kan

Bunda_nora said...

Salam ukhuwah dari BUNDA,

SELAMAT HARI WANITA...

FarhanahAdzlan said...

@fredd saya tak macam tu kot haha janganlahh saya mcamtu huhu. apa yg cikgu saya ckap pon memang bdasarkan pengalaman die sendiri takde niat nak perendahkan sesiapa.
dah masuk hantaran dah skarang ni haha. ok nanti saya letak harga untuk hntaran biase2 je nanti ikut standard saya masa tu hahaha thankz untuk pandangan tu :)

Nurul Husna said...

wahh. cikgu saya pun ada kasi nasihat macam tu. lagi dia kata, jangan lah kawin awal2. kita org perempuan kena la kumpul harta kita dulu. kereta sendiri, rumah. ada kerja. haa. nanti dah kawin senang. kalau incase suami berubah hati #tapi mintak jauh lah.
kita tak lah susah :D
macam tulah nasihat dia..

FarhanahAdzlan said...

@Nurul Husna seriusly cikgu saya pon ckap camtu jugak kat saya dulu. hahaha

Unknown said...

betul tu dik...

akak dulu senang jer... tak payah nak serius bagai lagi..kalau dia setuju datang jumpe parents and parents restu... akak no hal serius dengan dia... alhamdulillah, sekarang dah jadi suami akak dah ^^

~ dulu ada la kenal sorang mamat tu..2 tahun... bila suruh jumpe parent..banyak alasan.. pengajaran pada akak lepas tu -.-

Unknown said...

erk.. nak tambah sikit... bab pelajaran, sijil tu semua tak payah kot dipertikaikan..ilmu agama dan iman di dada tak boleh diukur dengan semua tu... kalau dia boleh jadi imam kita di dunia dan diakhirat..itu lagi baik... sijil, master, degree hanya atas kertas..duniawi semata-mata..kadang-kadang orang yang ada sijil SPM lebih menghargai peluang yang ada didepan mata untuk menjadi orang yang lebih baik berbanding orang yang ada master yang suka ambil jalan mudah... ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015