Asrama SAMSMEL =)

Hrrmm..dah dua tahun sbnarnyer duk asrama..
Bolehla tahan..best..haha
TAPI..

Sejak kejadian tahun lpas..huh..!!
Dak SAMSEL tau2la ek...
Dh jd rasa laen dah..
Dr OK ke X OK...

Inilah dorm aq tahun lpas..haha

Bagi aq ada bagus dan x bagusnyer duk asrama niyh...
Klau boleyh aq xnak masuk lg...tapi...
TERPAKSA..haha

Klau korang maner lg best...

Duk hostel ke x..??WHY..??








Dah Baca? Like dan Comment la =)

Idaman Hati Saya =)

Senarai di bwah ini adalah bnda2 yg saya sangat kehendaki menuggunakan duit sendiri..
Tidak akan kugunak duit parents aq...



Nak tau..??haha..


  1. LAPTOP

2. HANDPHONE
(tp aq xkan bli blackberry..sbab aq XSUKA)





3. MP3



4. MP4





5. TOYOTA CAMRY








6. BMW






Ini semua akan kugunakan duit ku sepenuhnya..
Tidak kira cepat atau lambat...
Akan aku pastikan ini semua akan jd..

HAK MILIK FARHANAH BINTI SAIFOR ADZLAN


>>THE END<<


Dah Baca? Like dan Comment la =)

23 Disember 2010: Penentuan PMR -Part II-

Maka aq pun duduk la..kat situ...
Aq hnya tersengih smpai nmpak gigi...cikgu ezura tnya nama aq punn..aq tersengih jerr..
cikgu rohayati yg tolong jwabkn...pastu cikgu pun mncari..dn meneliti result aq...
kamu dpat tuuuttt..(dirahsiakan)...huh..!!tekejut gilerr...
wlaupun xsehebadd kwan2 aq yg laen...yg dpat 7A...8A...9A...
Tp memang aq xsangka dpat tu...xde C..D..

Ya Allah...Alhamdullilah..hnya itu yg mampu aq ckap dlam hati smbil mulut nganga slama bbrapa saat...
Mulut aq tertutup apabila cikgu ezura ckap...
BM awak dpat A kann..??saper yg ajar awak..??
aq pun terus mnjawab..mstilarh cikgu...

Lpastu aq terus salam ngan peluk cikgu2 aq kat situ..
rasa cam nk menangis plak....
pastu aq terus ckap kat cikgu adrine....

"cikgu..sya memang xpenah skali punn terfikir sya akan dpat A bnyak niyh cikgu..."
"pastu awk ingat awk dpat brape...??"
"sya fikir cuma dpat 3A jerr cikgu..pastu msti ader C cikgu.."

Bila cikgu dngar jerr aq ckap camtu..cikgu terus glak..
Aq hanya mampu tersenyum...

Slpas itu aq terus kluar..
cuba teka aq terus telefon saperr...??
Ibu..??Ayah..??
huh..!!silap sama skali....
Aq terus call angah aq....haha..
______________________________________________________________________________
Aq: hello..aslmkm..angah..guess what i want to say to u now..??
(haha..cam terer je BI aq..ngan angah aq..xpe..)
Angah: ape die...xtau la..
Aq: wat2 xtau plak..xpelarh...kakak nk ckap kak niyh lg hebadd dr angah..angah dh kalah..piirrrahhh....angah dh xleyh nafikan..haha..jd angah kene blanja kakak mkan chicken chop...esok juga kakak tuntut...
(aq memang suka belagak ngan abang2 aq jerr..kt orang laen xtau...)
Angah: hah..!!ye ke..??brape..??hebadd sngat ke keputsan kau tu...
Aq: memang punn lbeyh hebed dr angah..kakak dpat tuutttt(drahsiakn)...jd angah kene blanja kakak makan chicken chop..kakak tau angah kaya kan2 skarang...
Angah: Yer la..nnti angah blanja kakak...
______________________________________________________________________________

Pastu aq call abang aq plak...aq punyalah..ckap xhenti2...dia cuma hrmm...jerr..kuang asam tul...pastu aq ckap la..xnak tnya kew aq dpat bapew..??dia wat xtau jew...smpai tiga kali aq ckap bnda tu..bila aq kata nk ltak hp..baru die tnya dapat baper..pastu biler aq ckap...kene blanja..cpat plak die ckap...xde duit...
huh..!!piirraaahhh..dah kalah...xnk mengaku plak....

whateverlarh...pastu aq terus gi jumpa mak aq kat tmpat keje...haha...naseb baek mak naimah okeyh jerr...happy gilerr...

Itu jerr yg aq nk ckap harini...yg aq tau aq happy...wlaupunn aq niyh xsehebadd kwan2 aq yg laen...
TERIMA KASIH untuk guru2ku di SAMSMEL...
Akan kuingat jasamu...


--THE END--




Dah Baca? Like dan Comment la =)

23 Disember 2010: Penentuan PMR -Part I-

Pabila aq dh tertido kat sejadah bersama2 ngan telekong aq...tiba2 aq bangun...
coz dh sakit2 badan aq..(cam dh berumur plak..haha)
Aq bangun lbeyh kurang pukul3 pg...pastu aq pun mula berfikir apa akan trjadi nnti....


Jam4.30 am..aq mula bosan..jd aq pun on9 fb..haha...
sambil2 tu dngar lagu...and chit chat ngan Bella...haha...
THEN, jam 5 mak aq dh bangun nk siap2 gi keje...pastu sbelum mak aq gi keje...
mak aq cakap kputusan akhir tahun aq sangat teruk..BI boleyh dpat D..huhu...rupernyer tu result trial aq...
Hrmm...Aq pun xleyh la..kate ape2...cuma berharap..
kali ni xder larh C dlam slip aq....

Pastu sbelum mak aq gi keje...aq cakap...
"Ibu..off jerr lah hp ibu..nnti msti rmai yg call ibu nnti..kang menggangu plak keje ibu..nnti gaji pun berkurang..nnti saper yg susah..ibu jgak yg susah...klau ibu fokus ngan keje ibu msti dpat naik gaji..nnti saper yg senang..kakak jugak..hehe.."
Ibuku hnya tersenyum...

Kul9.30 aq pun bersiap2la...pastu naimah panggil..kata nk gi kul 11 plak..Hrmm..okeyh jerr...aq plak terlebeyh smangat..haha...lamer plak nk tunggu...pastu masa tunggu2 tu hujan renyai2...
Aq pun amik kesmptan untuk berdoa...
Jika aq xdpat sprti orang laen..tenangknlah hatiku,,dn berknlah aq ksabaran...moga2 apa yg terjadi tu ada hikmahnyer...

Kul11 lebeyh camtu..barulah aq bertolak...dlamm perjlanan tu..memang xtrkata apa2...
masa tu aq hnya mmbaca sms2 yg ckgu2 aq kasi smalam untuk tenangkn hati....

Pabila dh smpai skola terus la..gi dewan untuk amik result...
Alamak..ikut klas plak..masa tu cikgu ezura ngan cikgu rohayati ada kat situ untuk 3Amanah...
Fuhh...!!berdebar gilerrr masa tu..lagi2 tengok cikgu ezura..dh la..pnah fail BM..haha
sumer kerusii penuh masa tu..kcuali krusi 3Amanah..Adooiii..!!
Aq teragak2 nk pegi...buat2 xtau gak..smpai la..cikgu rohayati kata...
"Farhanah..xnk amik result kamu ke.."
Aq hanya tersnyum..pastu naimah..sofea sumer tu dh tolak2 dh aq...

-BERSAMBUNG-

Dah Baca? Like dan Comment la =)

SEhaRi SeBeLuM rEsULt PMR...22Dis2010..

Hrmmm...ayah dan ibuku baru tau result 23Dis niyh..haha..
Memang aq sngaja xbagitau bila kluar...aq dh cuba sdaya upaya untuk memastikan ayah dan ibuku tidak mengetahui tentangnyer..tp malangnyer aq...
ayahku dh dngar berita trsebut didlam radio IKIM...adoiii...!!
_____________________________________________________________________________
Ayah: Kakak..!!result kluar esokk kann..??
Aq: Hah..!!xtau la..plak..hehe..brita tahun brapa ayah dngar niyh..dh luput la..brita niyh..
(sbnarnyer dh cuak niyh..haha..xde niat nk tipu tau..gurau2 jerr ngan ayahku..ayah aq pun paham)
Ayah: Ayah dh dngar dh dngar dh kat radio td...ustzah tau yg gitau..xkan die nk tipu plak...
Aq: Hrmm.....
Ayah: Kakak jgan risau..esok ibu cuti...Lpas subuh gak kita pegi...
(sngaja nk perli..)
______________________________________________________________________________

Pada mlam hari....
Aq mula bersms dngan guru2ku yg disayangi...xsemua la..beberapa jerr..
Mlam tu aq sedeyh ckit..coz dh lama xjumpa cikgu2 aq..terutama guru skola rndah...
Tp aq hampir menangis apabila guruku menulis sebegini...

Ye...""Ya Allah Ya Tuhanku...kau gembirakanlah anak didikku ini dngan keputusan PMR yg cemerlang..namun apa jua ketetapan PMR untuknyer..kau tetapkanla hatinya agar terus gembira, tabah dn bahagia..sesungguhnya Kaulah Maha Pengasih lg Maha Mngetahui..Amin...
(sms ini tlah dipendekkan untuk menggelakkan aq bangga plak..haha..xdelah..!!)

Tulah antara sms yg mnybabkan aq nk menangis..haha..Tapi aq memang sedeyh punn..
Apapun aq sngat MENYAYANGI guru2ku tidak kira di mana mereka berada..

SK SERI SEKAMAT, KAJANG
TAHFIZ ABIM, SG SEKAMAT, KAJANG
SK SEKSYEN 7, BBB
KAFA INTEGRASI, TMN SRI INTAN
SMK JALAN REKO, BBB
SAMSMEL, SEPANG

berharap sebegini...!!!
Slpas dh bersms tu...aq pun solat la sblum tido...
Dsbabkan aq sedeyh sngat+takut..maka aq pun tertidur kat sejadah tu jgak...haha

THE END..!!

Dah Baca? Like dan Comment la =)

Cerita Tentang Kucing Saya =)

Tegeraknyer hati aku nak tulis pasal kucing nih..pabila tiba2 ada orang telah mengingatkan aku psal kucing aku...
Huh...!!sedeh kot kalau citer psal kucing aku nih....
Kucing terakhir yang paling aku SAYANGI..adalah namernyer TOM..
Ringkas jerr name die..
Aku takde gmbar die satu punn dalam simpanan...
Yang aderr hanyalah kenangan...
Macam nih la gak ruper kucing aku tu...gambar nih amik kat internet jerr..huhu
skarang niyh aku nk citer psal kucing aq niyh...

Die ni sorang yang suka bermusafir..kat mana tu aku taktau la..
Dulu masa sekolah rendah aku selalu belikan mkanan kucing untuk die kat kedai..
ape nama mkanan die..frieskis ek..aku pun dah lupa..
kejadian tu berlaku kira2 empat tahun yg lalu..
hah..!!niyh la..jenama die..haha..
Aku sayang die sbab die nih PANDAI....
bile dia nk buang air..die akan cpat2 kluar rmah....pastu die gi jauh2...
sampai orang punn tak tau die buang air kat maner..haha..
lepas dah lamer2 tu baru balik rumah....
kucing mstilah pndai cari tanah untuk tuuuttt..haha..
masa aq form1 nenel aku meninggal...
die niyh balik gi tengok nenek aq..pastu die bergesel2 kpala die kt kaki nenek aq...
sedeyh aq masa tu kowt...
pastu aku adelah gi dlam sbulan sekali rmah nenek aq...
untuk kemas2 jerr la..rmah tu xdijual...so xleh la.biar lame2..
Stiap kali aq dtang..conferm die dtang...xpnah xdtang...
maybe coz die memang cam kereta aq kowt..

Masa form two aku dah jarang2 balik rumah nenek aq dah...
coz mak aku keje....and tahu tu larh aq dh tak pernah jumpa kucing aku...
maybe coz mak aku dah tukar kereta lain kot...
tu larh tak perasan..
And smpai skarang aku tak pernah lagi jumpa kucing aku...
Taktau la..samaada die hidup lagi ke tak...
Tapi aku tetap SAYANG dia..

Sekarang ni aku memang tak suka kucing...
Walau sebersih mane punn die..secomell mane puunn die...
Aq dh tak tertarik dah...
aku punn tak suka kalau kucing bermiaw2 dengan aku..


Itulah kucing TERAKHIR aku SAYANG dan aq BELAi dan diMANJAkan...
tiada kucing lain dh....
Sedeh plak aku time tulis post nih..adoii...haha
haha..!!
Itu jer untuk kali ini...hope enjoy...haha..



Dah Baca? Like dan Comment la =)

12 Fakta Menarik Tentang Ketawa

Sedang aq tergelak2 baca lawak kampus...so aq carilah artikel pasal ketawa...
pastu aq jumpa la...untuk dikongsikan...
sobacala..jgan segan dan silu....

1. Bayi tidak boleh ketawa sampai mereka mencapai usia tiga bulan
________________________________________________________________

2. Ketawa selama 10-15 minit boleh membakar banyak kalori
______________________________________________________

3. Ketawa mampu mengeluarkan udara di dalam paru-paru dengan kelajuan 60 mph
baby saperla...niyh...
____________________________________________________________

4. Ada 17 otot wajah yang digunakan untuk tersenyum, sedangkan mengerutkan kening memerlukan 47 otot wajah
_________________________________________________________

5. Seseorang yang sering ketawa gembira memiliki risiko penyakit jantung 40 peratus lebih rendah dibanding orang yang murung
________________________________________________________________

6. Percayakah Anda, ada tanaman yang disebut bunga ketawa. Begitu juga jika melihatnya Anda akan ketawa seperti orang gila selama setengah jam
gambar hiasan...
________________________________________________________________

7. Ketawa 17 minit per hari dipercaya memperpanjang waktu hidup selama satu hari
_______________________________________________________________

8. Rata-rata anak berusia enam tahun ketawa 300 kali sehari. Ketika kita meningkat tua kita tersenyum dan tertawa hanya 15 kali sehari.
_____________________________________________________________

9. Senyuman pelayan dapat membuat pelanggannya memberikan tips tambahan.
____________________________________________________________

10. Baik untuk perut, jika Anda ketawa selama satu jam tanpa henti.
___________________________________________________________

11. Dengan tersenyum. Model iklan american Gordon Todd menikmati bayaran $ 4.000
gambar hiasan..
_______________________________________________________

12. Orang yang tinggal di Brazil dan Cuba lebih banyak tersenyum dibandingkan dengan mereka yang tinggal di Scandinavia.
__________________________________________________________
Gelak..gelak jugak...tp kenalah berpada-pada...
Ingat...ketawa secara berlebihan boleh menggelapkan hati...
Untuk yg lbeyh baik....kita senyum...


okeyh...itu shaja...^_^

Dah Baca? Like dan Comment la =)

Bersabarlah Merawat Hati Sendiri =)

Oleh kerana ubat itu pahit, mereka lebih rela tidak memakan ubat (termasuklah aq) sebaliknya
membiarkan penyakit mereka semakin teruk (ni bkan aq)...Mereka tidak ada selera untuk memakan ubat
kerana keinginan untuk sembuh sudah tiada...
gambar hiasan...
Tetapi bagi mereka yg ingin sembuh, pahit bagaimana sekalipun mereka akan tetap memakannya.bagaimanapun ini memerlukan kesungguhan dan kesabaran. Perlu diingat, penyakit tidak akan hilang dlm skelip mata...

Begitu juga halnya dalam mengubat hati yang sakit..Segalanya memerlukan walaupun untuk mengubatinya bukan perkara yg mudah..Selain itu kekuatan iman dan keyakinan juga perlu bagi memastikan hati akan sembuh.
cuba cek hati kiterr...
Seseorang yg x yakin dpat sembuh drpada satu2 jenis penyakit, sudah tentu penyakitnya tidak sembuh...
Oleh itu, sesiapa yg menderitai sesuatu penyakit, sebaik-baiknya yakin akan sembuh di smping memohon doa kepada Allah.




okeyh..tu jerr...renung2kanla...
pikir bnyak2 kali....dngan hati yg terbuka...^_^



Dah Baca? Like dan Comment la =)

Apa Kebaikan Dan Keburukan Minum Coca-Cola?

Sedang menncari2 untuk wat post terbaru kt blog niyh...tiba2...
terjumpa lak..pasal coca cola dlam pendrive aq niyh...xingat lak..amik kt maner and
sejak bila ader kat situ...
Sebenarnya aq dh lamer xminum coca cola...raseryer sejak drjah dua kowt...coz..
ader orang ckap air tu ader alkohol....so aq xminum la..smpai sekarang..xtau la..btul ke x...
aq pun dh xtau aper raser die skarang niyh...

ni la..coca cola yg dmaksudkan tu....ader ke jenis lain..??xtau la..plak..hehe..
Lagipun ia adlah antara yg PERLU DIBOIKOT....xyah la..minum....
dlam tidak sedar anda minum..ruperyer dia ada BANYAK KEBURUKAN.....
meh..jom tengok..jgan sgan bin silu plak...


Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian
santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/so di USA dan Britain
serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.
Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan
2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team.
Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini..

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau
hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!
______________________________________________

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan
selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari
tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk
mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?
Sekadar gambar hiasan...

______________________________________________

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap
bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat
hilang!
______________________________________________

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri
kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.
______________________________________________

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang
setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.
______________________________________________

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin
Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.
gambar hiasan....

______________________________________________

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di
Yawata tu kerana ianya amat mahal!
______________________________________________

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh
meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain
dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki, bukan lori
yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran
"Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga
diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. .
Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!
spatutnyer ader lg...tapi malas lak..nk tulis lg..hehehe...
so..konklusinyerr...dh tau tu..aper lagi..cuba lah elakkkan slagi bleyh...
sayangilah diri anda sendiri....
okeyh...^_^






Dah Baca? Like dan Comment la =)

Apa Akibat Makan Dan Minum Sambil Berdiri?

Aku tetiba teringat tentang bnda niyh....
Penah gak baca kat ensiklopedia.....baru skarang nk gi tau...

Mungkin diantara teman-teman pernah ada yang makan dan minum sambil berdiri. Saya sendiri pun pernah melakukan itu. Tetapi tahukah teman-teman bahawa makan dan minum sambil berdiri itu berbahaya.

Dari Anas dan Qatadah RA, dari Nabi SAW, Sesungguhnya beliau melarang seseorang minum sambil berdiri. Qotadah RA berkata, Bagaimana dengan makan? Beliau menjawab, Itu lebih buruk lagi. (HR. Muslim dan Turmidzi).


Dalam hadis lain, dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda, Jangan kalian minum sambil berdiri! Apabila kalian lupa, maka hendaknya ia muntahkan! (HR. Muslim).

Fokus...!!hehe..


video


itu shaja posting kali ini....dh ngantuk nk tido....
renung2kanla...

Renung2kanlah....



Dah Baca? Like dan Comment la =)

Dosa 24 Jam Yang Sering Dilakukan

Ini dikhususkan untuk untuk kaum perempuan....
Tidak terkecuali juga laki2....
Mungkin ader yg tau...tp terlupa...
dan mungkin juga ader yg tidak tau...
Takpe...Saya di sini ingin mengingatkan dan memberitahu...


semuanya di facebook anda....
sila rujuk Al-Quran surah An-Nur ayat 31....
Di situ memberitahu anda tentang batas2 aurat...

Jangan fikir ringan tentang hal ini...
Kalau yg tau buat2 tak tau maka brgandalah dosa anda...
Ingatlah..azab Allah di akhirat....
Adakah anda sudah tidak gentar azab di akhirat...??

Renung2kanlah saudara2ku...
Jgan biarkan pengaruh barat menguasai diri kita....
Ini juga sebagai ingatan untuk diri ini juga....


sila lihat dengan teliti...!!


fokus ya...!!


video


Ok tu je...Kalau ader kesilpan sila tegur....





Dah Baca? Like dan Comment la =)

Apa Itu Zina Hati?

Apa nak cakap pasal ZINA HATI ni ek???
Setelah aq memikir2 and mencari2...inilah yg akan aq tulis....

Sabda Rasulullah…
“Zina mata dengan melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bercakap, tangan zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati zinanya dgn berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kemaluan.” (HR Bukhari).

Apa itu ZINA HATI....???

Zina hati ini berlaku apabila hati kita menginginkan sesuatu yang haram bagi kita secara berlebih-lebihan.
Sebagai contoh yang diberi dalam hadis yang ditulis di atas, contoh keinginan itu seperti ingin dirindui, dicintai, dibelai, mengingati si dia lebih daripada kita mengingati Tuhan.
Perasaan minat juga boleh termasuk dalam zina hati...??
Ia boleh jika kita minat padanya sehingga kita terbayang2 pada minda, ataupun kelopak mata kita. Inilah yang ditafsirkan oleh hadis tadi sebagai membayangi. Membayangkan seseorang yang kita minat pada otak akan membawa kepada benda yang lebih melarat. Lebih2 lagi jika kita membayangi aurat si dia. Lalu, itu secara jelasnya termasuk dalam zina hati. ianya adalah HARAM dan dilarang keras dalam Islam.
KESIMPULAN....

Apa yang baik tu..amikklah jadikan teladan...yang xbaik tu jauh2kanla...sayangilah diri anda...
ingatlah orang tersayang...sebelum mlakukan sesuatu ingatlah azabnya di akhirat...
janji Allah pasti ditunaikan.

p/s:renungkanlah...perkataan yg ditebalkan...okeyhh..^_^




Dah Baca? Like dan Comment la =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015