Bersangka Baik lahhh~~


Itu ialah biasa rungutan yang biasa didengari..
So topik kita pada hari ini ialah BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH
*Cewahh macam ape je..haha*

Aku selalu kata kat kawan2 aku THINK POSITIVE/POSITIVE THINKING~
Itu trademark aku setiap hari..haha~
Kawan2 aku sumer anggap itu adalah kata2 gurauan or mainan sahaja~

But actually itu ialah kebenaran dan apa yang aku fikir itulah yang akan terjadi..
Tapi ramai tak sedar..hee~

Contohnya~
Kan sekarang selalu hujan waktu..Aku ni selalu jugak stayback kat sekolah hingga pukul 5petang kadang2..Walaupun dalam beberapa jam or minit sebelum nak balik hujan rintik2 or nampak memang orang akan agak hujan..

Aku fikir satu je..Allah PASTI LINDUNGI aku sampai aku sampai ke rumah..
Then bila aku dah masuk pagar rumah,Memang tepat2 hujan turun DENGAN LEBATNYA..

Kawan aku semua cakap ini kebetulan..Bagi aku ni bukan kebetulan sebab benda selalu terjadi bila aku kena stayback kat sekolah..Ia juga terjadi pada ayah aku..=)

Tapi ingat Allah selalu melindungi hamba dia yang berada di tempat yang benar..
Maksud aku..Kalau lepak2 kat shopping mall tu nak harap Allah dengar doa kita..
Aku rasa TIDAK AKAN BERLAKU..

Buktinyer..Aku lepak dengan kawan2 aku pada suatu petang tu..Tak sedar jam pukul berapa..Dah la lambat nak dapat bas/teksi..Jalan SESAK GILERR..Last2 balik kena marah dengan parents lagi sebab balik lambat.

Banyak sebenarnya contoh..For me la~Allah akan bagi pada apa yang kamu sangkakan..Aku rasa ada hadis pasal benda ni..Dan baru jumpa hadis ni time nak update benda ni~

So lepas ni bersangka baik dengan Allah ye..Dalam peperiksaan pun camtu jugak..Tapi lain sikit.. USAHA+DOA+TAWAKAL=KEJAYAAN

Betul tak apa yang saya cakapkan ni..Pernah tak terjadi pada korang sumer?


Dah Baca? Like dan Comment la =)

7 Kata-Kata Pujangga:

N'Craft said...

yup..kena selalu think positive. tapi terpikir negatif jugak. ahahahha

NinaAz said...

selalu jugak tak bersangka baik..macam2 pikir semua 1ve.. bila renung semula..xbaiknya aku ni..hehe.. must think +VE!!!

Zulfahmi said...

Pernah sekali, saya nak balik umah dari cyber cafe... Tapi hujan lebat pulak... Dah la naik basikal...

Jadi saya tadah tangan, berdoa pada Allah agar diberhentikan hujan agar saya boleh balik umah dan sembahyang asar...

Tiba2 hujan berhenti... dan saya dapat pulang tanpa basah

Alhamdulillah

FarhanahAdzlan said...

@Zulfahmi yeah kan betull apa yg saya cakap..=)

Nyamuk Terbang said...

insaf bca
sbb sllu sgt fkir yg bkn2

Leey_Omar said...

yes, percaya 100% peratus pd ALLAH insyAllah dipermudahkan segala urusan...

Unknown said...

banyak sebenarnya hikmah bila kita bersangka baik pada orang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015