Tips Memulakan Solat Setelah Lama Ditinggalkan

Bismillahirrahmanirrahim :)



Seperti yang semua orang tau Solat 5 Waktu itu tiang agama. Perkara pertama yang akan dihisab Allah di akhirat kelak. Walau kita baik camner pon, Hati suci*dalamdebu* camner pon,Sedekah 2 Juta*untukPSY* setiap hari sekalipon, Kalau tidak solat tiada maknernyer di akhirat kelak


1. Sematkan azam, bulatkan tekad
Sebaik sahaja tersedar dari lamunan (sedar rupanya dah lama tinggal solat), cuba fikir sedalam mungkin tentang apa yang kita lakukan, apa yang tak sepatutnya kita lakukan, dan apa yang sepatutnya kita lakukan. Dari situ, tanam keazaman yang kukuh bahawa kita ingin mengerjakan solat, dan tidak akan meninggalkannya sampai bila-bila. Kerana itulah tujuan kita hidup di atas muka bumi ini sebenarnya.


2. Cari masa dan tempat yang sesuai, sunyi, jauh dari dugaan
Kemudian tetapkan masa di mana kita akan mula menjalani kehidupan sebagai seorang yang mengerjakan solat. Lebih cepat lebih baik. Ingatlah, berdosa besar bagi orang yang melengah-lengahkan solat. Sebaiknya, cari tempat yang sunyi dan jauh dari dugaan. Jauhi rakan-rakan yang tidak solat atau suka mengejek, sekurang-kurangnya untuk waktu itu sahaja. Masjid juga adalah tempat yang terbaik.

3. Solat sekali dahulu, baru ada kali kedua
Walau sekuat mana pun azam, sebulat mana pun tekad, sebaik mana pun masa dan tempat, tanpa solat yang pertama, takkan jadi solat yang kedua dan seterusnya. Oleh itu, mulakan sahaja tanpa berlengah. Bak kata iklan NIKE - Just do it!

4. Buat nota peringatan dan galakan (Nota Motivasi)
Kalau ada masa dan semangat yang berkobar-kobar, tuliskan kata-kata peringatan atau motivasi dan galakan di atas sehelai kertas (besar atau kecil). Kemudian yang besar tampal di dinding, manakala yang kecil diletakkan dalam wallet atau poket baju. Juga boleh ‘on’ alarm di handphone waktu solat sebagai peringatan waktu solat sudah sampai.

5. Fahami maksud setiap bacaan dalam solat
Ini amat penting kerana bila kita tahu apa makna yang kita baca kita akan memfokuskan minda kita. Kita pasti akan merasai kelainannya. Di situ akan bermula keindahan dan kemaisan bersolat, di mana kita akan rasa seolah-olah khusyuk itu mula hadir dalam diri semasa mengerjakan solat.

6. Baca perlahan-lahan mengikut tertib
Sewaktu solat, baca perlahan-lahan untuk menghayati setiap rukun dan meningkatkan nikmat rasa manis, indah dan seronok ketika bersolat.

7. Tingkatkan imaginasi
Sewaktu menghayati maksud, tingkatkan imaginasi kita. Bayangkan keindahan bertemu Allah yang menjemput kita untuk sujud kepada-Nya. Ketika solat adalah waktu kita berhubung secara lansung dengan Allah jadi gunakan sepenuhnya waktu iniuntuk Pencipta kita

8. Doa mohon kekuatan dan sokongan
Panjatkan doa kepada Allah SWT dengan memohon kekuatan dan sokongan untuk berubah menjadi hamba-Nya yang taat. Hendaklah diamalkan sejurus selepas setiap kali solat dengan penuh tawadduk dan istiqamah. Seeloknya pada sujud yang terakhir dengan membaca dalam hati yang kita benar-benar perlu Allah dalam hidup.

9. Tumpu perhatian pada hari-hari yang dilalui
Tumpukan perhatian kita pada hari yang kita sedang lalui dengan mengerjakan solat. Berilah pujian kepada diri kita dan berikan tahniah kepada diri kita setiap kali kita berjaya mengerjakan solat. Kita akan merasa ketenangan dalam hidup kita.

10. Dapatkan kehebatan sewaktu mendengar azan
Kehebatan laungan azan boleh digunakan sebagai pembantu dengan memberi suatu kejutan semangat yang berkobar-kobar untuk terus pergi menunaikan solat tanpa berlengah-lengah. Jika kita dapat menanam kehebatan ini sehingga menjadi tabiat, kita pasti akan meninggalkan segala kerja yang kita lakukan, apabila terdengar sahaja azan berkumandang. Tentu menyeronokkan.

11. Berfikir secara positif
Fikirkan diri kita sebagai seorang yang mengerjakan solat sebaik sahaja kita memulakannya dan sentiasa peringatkan diri kita sedemikian. Sekiranya ada rakan kita yang mengajak kita ke mana-mana sebelum sempat kita menunaikan solat, katakanlah kita belum bersolat, tunggu sebentar atau pergi dahulu. Solat tidak menghalang kita melakukan aktiviti lain yang mendatangkan kebaikan sebaliknya secara tidak lansung kita menghindari kemungkaran. Ingatlah bahawa kita telah membuat pilihan positif untuk mengerjakan solat.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani
Berikanlah peringatan kepada keluarga, kawan rapat dan rakan sekerja yang kita telah mula mengerjakan solat dan memerlukan kerjasama serta sokongan daripada mereka. Mintalah rakan-rakan kita yang tidak mengerjakan solat supaya menghormati keputusan kita. Jangan takut dibenci kawan atau sesiapa kerana bersolat sebaliknya yakin bahawa Allah bersama kita, “Cintai Allah nescaya Allah menyintai kita dan Allah meminta semua makhluk mencintai kita”.

13. Lawan kemalasan dalaman dan godaan syaitan
Dari semasa ke semasa kita akan merasai suatu kemalasan, kebosanan, dan sebagainya, yang mana semua itu sebenarnya hanyalah godaan syaitan dan kemalasan diri sendiri. Oleh itu displinkan diri kita dan lawanlah sehabis-habis mungkin godaan syaitan dengan sentiasa mengerjakan diawal waktu. Ingatlah kita lawan ni pun tak lama. Lama kelamaan ibadah ini akan sebati juga dalam diri kita, dan tidak perlu dipaksa lagi.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat
Kerapkan diri kita membaca kisah-kisah nikmat solat untuk membangkitkan semangat. Baca juga tentang dosa meninggalkan solat untuk membangkitkan rasa takut pada Allah s.w.t. Moga-moga dilimpahi rahmat dan keberkatan oleh-Nya. 


Kalau kita jaga hubungan dengan Allah segalanya mungkin berlaku dengan izin Allah :) Solatlahh walau terpaksa kerana Dari keterpaksaan itu, perlahan2 kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya. Hidayah perlu dicari bukan ditunggu :)

Matematik 5-1=4 kan? Kalau rukun Islam 5-1=0 . 
Fikir2kan dan selamat beramal :)


NOTA KAT BAWAH: Untuk ingatan diri sendiri juga untuk menjadi yang lebih baik :)
Sumber: SINI dan SINI.

Dah Baca? Like dan Comment la =)

9 Kata-Kata Pujangga:

Unknown said...

Suka entry nih ,,

NinaAz said...

Sharing yg berguna. Tqqqq

puteri kasih said...

menarik..semoga bermanfaat untuk semua :)

Anonymous said...

:) Alhamdulillah , sangat bermanfaat :)

Unknown said...

nice sharing :)

EkaTikah said...

tips sangat berguna. thanks for sharing farhanah :)

Jue Jabar said...

love it ! thanks for sharing .

F I E Q A said...

fieqa suka entry nieyh .. :)

Kendra said...

This is a great post thannks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015