Takutlah Kena Boikot~


"Kau tak payah laa tegur dorang..Dorang buat salah biarlah dorang tanggung..Nanti tak pasal2 kau kena boikot kat sekolah~Kan kalau tak dapat tegur pakai hati je~"

Pada pendapat akulah bagi mereka2 yang berkata seperti yang diatas tu~

Takkan takut kena boikot dengan orang yang bermasalah begitu?Kenapa perlu berkawan dengan orang yang tidak baik akhlaknya?Kenapa perlu takut jika mereka meninggalkan kita?

Lainlah kalau orang bijak yang baik akhlaknya tiba2 tak nak kawan kita..Siap boikot lagi..Itu yang perlu kita risaukan dan perlu tau kenapa terjadi sebegitu~

Sebab apa aku kata camtu?Pernah dengar tak kalau nak jadi orang yang berilmu atau bijak kita perlu berada disekeliling orang yang berilmu, bijak dan baik akhlaknya?Bukan bersama dengan orang yang buruk akhlaknya dan tidak mengambil endah langsung tentang pelajaran..
Habistu nak biarje mereka camtu?Kalau mereka tak kisah kita berkawan dengan mereka..Ok kawan je la..Tapi jangan sampai mempengaruhi hidup diri sendiri..Dia merokok kita merokok..Dia ponteng kelas kita pon ikut je..

Tak salah kawan dengan orang sebegitu cuma jangan sampai merubah diri sendiri jadi yang lebih teruk..Dan sepanjang kita kawan dengan dorang cuba lah tegur dengan baik2..Kalau tegur kasar ye lah mestilah dia melenting~

Takkan selama kita hidup ni nak selemah2 iman yer tak?
Nak tegur pakai hati je?Takut mereka tinggalkan kita?
Tak payah la menyesal kalau kita ditinggalkan dengan orang sebegitu..
Percaya la cakap aku takde kesan langsung~

Konklusinyer>Tak salah kawan dengan yang bermasalah#kasarnyer bahasa..hehe# tapi jangan sampai dia yang ubah diri sendiri jadi lebih teruk..Sambil2 tu tak salah tegur elok2..Bukan tegur kasar2 tau=)


Sekarang ni manusia lebih takut ditinggalkan oleh manusia yang buruk akhlaknya berbanding kalau ditinggalkan oleh manusia yang berilmu dan boleh membawa diri sendiri kearah kebaikan..Kan2?Betul tak?



Dah Baca? Like dan Comment la =)

10 Kata-Kata Pujangga:

En. Kronik said...

pandai2 ye bawak diri adik ye

DIEDA said...

Kena take care selalu . Okayy goodluck :)

DIEDA said...

& pedulikan cakap cakap org :)

Awan Biru said...

Jika jati diri kuat, tidak salah berkawan dengan mereka. Sambil itu, cuba tunjukkan akhlak baik dan beri nasihat. Memang payah tetapi dengan berkat doa dan usaha, InsyaAllah, mereka pasti berubah.

Aqiim said...

betul tu.. x slah klau bkwan dgn org yg bermasalah.. tpi jgn ikut perngai dia dah la.. klau boleh, biar dia ikut prngai kita yg baik nie..

ehh baik ke? ahaha :P

cimOt said...

cuba tegur dulu..ni belum tegur dah kata nak guna cara selemah iman..kan step by step..guna tangan, guna lisan pastu baru laaa hati..

EmpayarUtama said...

buatlah yang terbaik :)

HujanMenjerit said...

tul tul. tapi kalau takut terikut perangai diorang baik jauhkan diri.

ReYnn said...

berani kerana benar ..

http://greencisplatin.blogspot.com/2011/12/mock-trial-usim-gempak.html

yaya_flanella said...

kadang2 org yang terlampau bagus tahap akademik ada ego dia bila org lebih rendah tahap akademik dari dia tegur kesalahan dia. dunia sekarang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015