Tak Nak Pakai Tudung Kalau Tak Ikhlas | Pandangan Ustaz Azhar Idrus

Bismillahirrahmanirrahim :)

Soalan:
Ustaz, saya ni TAK BERTUDUNG. Ada orang tanya, bila nak pakai tudung? Saya kata saya tak nak pakai kalau TAK IKHLAS. Apa pandangan ustaz?

Ustaz Azhar Idrus:
Bertudunglah walau TERPAKSA. Solatlah walau TERPAKSA. Puasalah walau TERPAKSA. Kerana kewajipan itu memang kadangkala sifatnya terpaksa.

Dari keterpaksaan itu, perlahan2 kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya.

Kalau nak tunggu ikhlas, sampai bila nak tunggu baru nak beribadah?

Hidayah perlu dicari, bukan tunggu.

Macam makanan, kalau tak suap, ia tak masuk ke dalam mulut.





Teringat drama Adam Hawa.Tertarik perubahan Ain Hawani dari tidak bertudung, lepastu berselendang macam Siti Nurhaliza dulu then baru pakai tudung sepenuhnya :) Bagi aku itu lebih baik dari tak buat langsung. Walaupun drama je tapi itu contoh terbaik untuk berubah :)

Akak seniorku pernah cakap kalau nak berubah jangan berubah drastik terus dari freehair ke terus bertudung terus sebab biasanya cara begitu tak istiqamah.Berubah perlahan2 asalkan harini lebih baik dari semalam :)
 
Terjah entri Apa Gunanya Solat Itu Kalau Ada Unsur Paksaan!

NOTA DI BAWAH: Rindu suasana sekolah. Duk rumah ni kerja ternak lemak kehormat di rumah sendirian berhad.
Like Fanpage USTAZ AZHAR IDRUS.

Dah Baca? Like dan Comment la =)

9 Kata-Kata Pujangga:

C i k P i p i T e m b a m said...

betul2.. berubahlah sikit demi sikit.. lama2 dah biasa.. insyaallah..

prog muten said...

rm1/pc strip test upt pregnancy dan rm1.2/pc opk kesuburan
email;zoolee84@gmail.com
blogshop; http://tester-kesuburan-pregnancy-murah.blogspot.com/
TERMOMETER DIGITAL MURAH berharga rm20.00(harga luar mahal)
http://termometer-digital-suhu-badan-bbt.blogspot.com/
sms:puan nor 0122723104

Schu haDa said...

betoi3 ;D

Arham Md Ali said...

Dia kalau berubah secara drastik tu bukannya apa takut tak berkekalan. Biasa sebulan je semangat lepastu hilang, bukan bab bertudung je tapi dalam semua benda dalam aspek hidup ni.

♥♥ Mas ♥♥ said...

done follow your back dear...

Lynn Zulkarnain said...

Setuju sangat entry nih. Biarlah kita berubah perlahan-lahan. walapun cuma terpaksa insyaallah satu hari nanti dia akan ikhlaskan diri dia :)

sha (chirp chirp) said...

betul2. baik berubah sikit semi sikit drpd berubah drastik tapi plastik. hee. :)

jom! http://ice-chirp-chirp.blogspot.com/2013/01/siapa-berani-sahut-cabaran-wonder-glow.html :)

^^eKaTiKaH^^ said...

yup, betul tu. tak kesah la drama atau model tudung sekali pun. sekurang-kurangnya dpt tunjukkan contoh terbaik. drp yg bukan2 tu :)

jujue lyana said...

paksaan lama lama jadi kerelaan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015