Tak Boleh Pakai Shawl?


Trend skarang kan pakai shawl..
So minah ni tanya aku pendapat pasal shawl..
Sebab dia tanya aku sebegitu..
Kerana dia ada terdengar yang pkai shawl tu tak boleh..
*Cehh..ntah mana berita la dia dngar ni..*


Pandangan aku pasal shawl..
Boleh jerr pakai..No problem sis..


Cuma sekarang ni kebanyakan orang pakai shawl yang jarang..
Pakai atas dada..ataupun PENDEK..


Allah telah menjelaskannya dalam surah An-Nur ayat 31:
............. pandangannya, dan memelihara kemaluannya dan janganlahmereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya?"


So nak pakai shawl apapun pakailah..
Nak lilit macamana ponn sukati anda la..


Tapi sebelum keluar rumah..
Pandang cermin dulu ok..Cermin mesti besar macam kat rumah aq..
hahaha..

Sebab check dulu adakah kita ni dah tutup aurat dengan
sebetullnya..Bukan sekadar BALUT AURAT..
Tengok betull2 perkataan BALUT AURAT tu ok..:)


Last tapi bukan last..STOKIN punn WAJIB tau..
Aurat pempuan seluruh anggota kecuali TAPAK TANGAN dan MUKA..


Hope dapat menjawab persoalan si Minah ni..
Seperti yg aku cakap sebelum ni..
Terimalah TEGURAN yang terbaik bagi korang..

Ada yang cakap pakai seperti ini dah OK..
Tapi terpulang kepada kita untuk menilainya..
Yang mana yang TERBAIK..


p/s:Penadd aku membebel kat sini..
Kalau xde orang baca memang sia2 aku jari2 aku menaip
sampai sengal2 jari..hahaha..:)


Dah Baca? Like dan Comment la =)

10 Kata-Kata Pujangga:

alif haris said...

hehe takpe .. jgn penat berdakwah :)
betul tu .. skrg fesyen mcm2 .. kkdg ade yg fanatic sgt ngn fesyen tu smpai aurat tak terjaga =,=

zureen said...

nice entri :) suka!!!!

FarhanahAdzlan said...

@alif haris betul apa yg awk ktakan tu..ni yg smangat nk brdakwah ni..haha..:)

FarhanahAdzlan said...

@zureen thankyou..sama2la kita amalkan ok..:)

: husna : said...

setuju..pakai shawl boleh je asalkan tebal dan menutupi dada...biasanya part stokin yg perempuan slalu tak amik berat..hmmm

miss lady said...

takkan sia2 menulis yang bermanfaat macam ni. tengok, saya baca :)
betul, banyak orang skarang tiru fesyen artis lilit shawl tapi,

balut sekali dengan leher ketat2. menampakkan susuk leher. tidak boleh jika tak silap saya.

MISS QASEH SAIFUDIN said...

anda ada dlm blogpink saya..jom tukar link!..=)

FarhanahAdzlan said...

@miss lady terimakaseh sbab baca entri saya..yang menampakkan bentuk leher tu..pada pndapat sya ponn xboleyh..tapi tnya pda yang pakar ok..:)

AzwanRamli said...

erm... pakai la ape skalipun janji ia menutp aurat secara sempurna.

amiYo said...

pakai shawl ke pakai tudung biase ke pakai kertas ke tak penting. yang penting tutup aurat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015