Menerima Teguran Dengan Baik !


Pada suatu hari si FULAN hendak membeli tudung sekolah baru
Bersama2 dengan si FOLAN..
Si FOLAN pelik..kerana si FULAN ni baru pakai tudung tu tak sampai
tiga bulan..Mesti la tanya kan..kenapa nak beli banyak2..
"Kenapa nak beli baru plak??''
"Kawan2 aku tak suka la aq pkai tudung tu..PENDEK sangat..So
beli jerr la yang baru.."
"La,kau kan pakai vest..so tak nampak sangat la..aku tengok ok jerr punn..
Xdelah pendek sangat"
"Aku kan kadang2 bukak jgak vest tu..So mesti la tak sedap mata memandang..
Dorang la yang cakap.."


Dipendekkan cerita si FULAN tetap hendak membeli tudung sekolah yang baru..
Walaupun harga tudung tu mahal ckit..*walaupun guna duit parents*


Nampak tak apa yang cerita ni cuba sampaikan??


TAK NAMPAK??

Pengajaran cerita ni ialah..
Terima teguran kawan kita yang baik..
Memang pendapat setiap orang berbeza..

Jadi itu jadi tugas kita untuk pilih mana pendapat yang bagus untuk kita..
Maybe kita rasa itu baik untuk kita..
Tetapi pendapat orang yang lebih arif dari kita mengatakan itu tidak baik untuk kita..
Dan ada juga rakan yang rapat dengan kita kata tu "OK APE"
So itu tugas kita memilih YANG TERBAIK..

Allah befirman:BOLEH JADI KAMU TIDAK MENYENANGI SESUATU,
PADAHAL ITU BAIK BAGIMU,
DAN BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU,
PADAHAL ITU TIDAK BAIK BAGIMU,
ALLAH MENGETAHUI SEDANGKAN KAMU TIDAK MENGETAHUI.
(al-baqarah-216)


p/s>Paham tak apa yang aku cuba untuk sampaikan??

p/s2>Tengok wayang KARAK tadi cam tergantung jerr..
Saper dah tengok citer sikit ending dia..Tak paham..^_^



Dah Baca? Like dan Comment la =)

11 Kata-Kata Pujangga:

GaRy™ said...

pendapat memang x salah... tapi kita kena pandai la beza mana perlu atau x, mana yang boleh ambik ataw x.. x boleh ikut pendapat semua orang.. akibatnya diri sendiri yang susah...hehe..

eh, gary tengah cari bloglist la... jom join..

http://garyasip.blogspot.com/2011/06/jom-join-30-bloglist-vip-blog-gary.html

cik aisha said...

terima pendapat yg mmg wajar diikuti....xrugi pun utk kebaikan diri sendiri.kita dikurniakan akal untuk berfikir apa yg baik dan sebaliknya.:)

Awan Biru said...

Entri yang bernas. Sekarang ini ramai yang ambil peduli akan pendapat yang negatif saja. Kita telah dikurniakan akal untuk menilai. Yang baik, itulah putih.

cik kacak said...

nice entry , pendapat org memang berbeza . ade yang elok ade yang x ==' - soo kena pandai2 gune akal pikir , HHE

SofieyAzwa said...

Pendapat yang baik,diikut. Pendapat yang buruk,kita abaikan. ;)

Cik Farah said...

Setiap orang ada pendapat masing-masing. Yang baik, kita kekalkan yang buruk kita ubahkan.. Hee..good entri dear :)

♥sri kandi penawar♥ said...

Assalamualaikum..

Teguran seharusnya diterima dengan hati yang terbuka. Ianya untuk kebaikan diri kita sendiri.
Siapa lagi yang hendak menegur jika bukan teman sekeliling? Kerana kita sememangnya sukar untuk melihat kesilapan sendiri.

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur’an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (Surah An-Nisa' : 59)

FarhanahAdzlan said...

@♥sri kandi penawar♥terima kasih atas pndapat anda..dya sngat hargai..:)

FarhanahAdzlan said...

@Cik Farah yup..betull tu..:)

tomatokering :) said...

etoll ,, kekadang kena dgr jugak nasihat org . taleh kot kepala sendri jgk .. hehe

aLieF si Muncung ManiS said...

yeah...kita mestilah pandai menerima sebarang teguran dan perpandgn positif trhadap setiap teguran..:P..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015