Bosan Dengar Ceramah !

"Tak nak dengar tazkirah/ceramah..Bosan!"
"Aku tak suka dipaksa dengar ceramah..Sukati orang laa"
"Malas nak dengar khutbah jumaat"

Tersangat laa sentap hati jiwa raga jantung aku ni bila dengar ORANG ISLAM berkata sebegini "sebelah telinga" aku..
Nasihat/tazkirah/ceramah itu ibarat ubat kita..
Tanpa ubat kita akan sakit..Tanpa nasihat hati kita akan sakit/gelap..

Bila hati dah gelap buat dosa depan orang ramai pon dah tak malu..
Apalagi rasa takut buat dosa pada Allah..Akan hilang..


Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehingga kaum itu
merubah dirinya sendiri..Hidayah itu perlu dicari dan diminta bukan
diterima secara automatik~
Bila bercakap pasal JODOH ramai yang memilih untuk berusaha keras mencari walaupun sedar hakikat jodoh sudah ditentukan..

Tapi bila bercakap soal HIDAYAH ramai pula memilih untuk menunggu biarpun sedar hidayah itu perlu DICARI bukannya jatuh ke riba~


Terasa malu bila ORANG ISLAM berkata begini..
Moga2 kita dijauhkan dari rasa begini..

Sentiasa memperbetulkan diri sendiri dengan sentiasa
mendengar nasihat dari orang lain=)

Kadang2 orang yang lagi MUDA tu lagi baik dari orang TUA kan?
Orang MUDA lagi banyak ILMU dari ORANG TUA kan?


p/s: TERJAH SINI !Ada yang MENARIK=)


Dah Baca? Like dan Comment la =)

5 Kata-Kata Pujangga:

ain soofiyah said...

setuju.. tapi org yg beri tazkirah ituun salah juga.. nmpak silap irg tapi x nampak silap sndiri.. sepatutnya ubah sikap diri supye x jadi fitnah org..D

Cik Kay Jue said...

betul tu.. kita perlukan nasihat tazkirah... :) agar dapat memperbaiki diri kita... :)

Cik Penguin_Solehah said...

Bila bercakap pasal JODOH ramai yang memilih untuk berusaha keras mencari walaupun sedar hakikat jodoh sudah ditentukan..

Tapi bila bercakap soal HIDAYAH ramai pula memilih untuk menunggu biarpun sedar hidayah itu perlu DICARI bukannya jatuh ke riba~

#suka gila dengan ayat ni =')

FarhanahAdzlan said...

@ain soofiyah yeah..tp biasanya yg bg tazkirah tu orang yg alim/ustaz/ustazh..tp kita sama2 kena perbaiki diri sendiri =)

FarhanahAdzlan said...

@Cik Kay Jue agree =)

@Cik Penguin_Solehah saya pun suka ayat tu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015