Adab Sebagai Tetamu Di Rumah Orang Lain =)


~gambar hiasan~

"Wahh besarnyer rumah kau..Mana bilik kau?Aku nak masuk"
"Besarnyer bilik kau..Banyaknyer komik kau"
"Weyh aku nak pergi tingkat atas ye"
"Weyh bukak komputer ni..Aku nak main"

Bagi aku semua dialog kat atas adalah SANGAT TAK MENGHORMATI rumah orang..Why perlu buat cam rumah sendiri?

Mana adab anda sebagai tetamu..??
Tak tau adab sebagai tetamu?

1>Bila sampai rumah orang teruslah jumpa tuan rumah..Jangan terus jelajah rumah orang..

2>Jangan masuk BILIK ORANG..Itu perkara yang PALING TIDAK DISUKAI..Walaupun muka Tuan Rumah senyum..Tak semestinya dia membenarkan..Dia hanya hendak jaga hati korang je...Percayalah..
*Except die yang ajak*

3>Tolonglahh jangan sesuka hati naik ke tingkat atas kalau Tuan Rumah tak suruh..Serius aku rasa nak sepak orang camni..

4>Seorang tetamu tidak sepatutnya bebas melakukan apa sahaja di rumah orang lain kerana perbuatan itu akan mengganggu dan tidak disenangi oleh tuan rumah. Hal ini disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. melalui hadithnya yang bermaksud “Sesiapa yang memasuki majlis sesuatu kaum,hendaklah dia duduk di tempat yang telah disediakan kerana kaum itu(tuan rumah) lebih mengetahui aib rumah mereka”


So lepas ni bersopan2 la sikit kat rumah orang~Jangan seperti "Lembu masuk kandang ayam"*betul ke peribahasa ni..hehe*



P/s:Cikgu saya kata sekarang susah nak
cari lelaki yang penyayang..Betul ke?=,=

Dah Baca? Like dan Comment la =)

5 Kata-Kata Pujangga:

khairul akmal bin azman said...

yup2
mai umah owang.jage adab2
if x wat malu diri sendiri jew

NUR SARAYA NAJWA said...

mcm kwn sy , mai2 nk pi naek ats .
-_- pe kejadah nyerr ..

nick dot anis said...

bese nya dak2 kecik la macam ni:-)

FarhanahAdzlan said...

@nick dot anis ni bukan budak kecik..budak dah besar..sebaya dengan asya..hahaha=)

Green Apple said...

lembu masuk kandang (reban) ayam..
rasanya runtuh reban ayam tu.. heeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015