Tak Kisah Keluarga Tidak Tutup Aurat?

Ketika aku dalam surau sekolah tadi..
Aku terdengarlah satu perbualan..
Bukan curi2 dengar tau..

A: Weyhh..kau keluar tak pakai tudung kan..??
B: Kadang-kadang pakai..kadang2 tak..lagipun parents aku tak kisah pun aku pakai tudung ke tak pakai tudung..

Hrmm..aku pun tak lah terkejut sangat..
Memang begitu pun parents zaman sekarang...
Itu pada pemerhatian aku lah terhadap orang sekeliling aku..
Tetapi tidak semua begitu..



Siapakah 4 orang lelaki yang akan ditarik oleh wanita untuk ke neraka??

1. Ayahnya
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia memperbiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya
Apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya.

3. Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ...tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

4. Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram dari Islam,bila ibu membuat kemungkaran pengumpat,mengata & sebagainya maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.



Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat ,maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.

Lelaki... seringkali kamu Ego, walhal kamu berhadapan dengan seberat-berat tanggungjawab. Sebagai ayah, sebagai suami, sebagai abang, sebagai anak lelaki mempunyai amanah yang telah ditentukan oleh Allah terhadap perempuan disekelilingnya.

Perempuan... jika sayangkan ayahmu, jika sayangkan suamimu, jika sayang abangmu, jika sayang anak lelakimu maka sayanglah mereka dengan menuruti perintah Allah dan jauhi larangan Allah.

Firman ALLAH SWT:-
"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." (At-Tahrim 66: 6)


Ini untuk peringatan diri sendiri juga yang selalu lupa..
dan juga orang lain yang kadang2 terlupa akan azab Allah..
Konklusinya..Marilah kita saling mengigati antara satu sama lain..
Agar sama-sama mendapat faedahnya..
Usha post ni sebelum abes..

p/s: Maaf..jika tulisan saya ini ada menyinggung sesiapa..



Dah Baca? Like dan Comment la =)

5 Kata-Kata Pujangga:

kaykereko said...

naaiisss..xprnh plak terbaca artikel nie kt mna2..mmg original..like it =)

apix said...

ada juga sorg kwn..dlm kg..tudungnya x penah buka..kt luar n fb tudungnya hilang entah kemana

Unknown said...

what happen then?
x tegur ke? er.. x kan nk tegur tetiba kan,,
hehehe

Farhanah Adzlan said...

sbab saya xkenal die..lagipun dah parents die ckap camtu..saya cuma boleh doakan die agar istiqamah untuk memakai tudung dengan baik..
apix>memang ramai yang onn off pulak tudung die..

iera_ayien said...

as salam adik...artikel ni penah akk baca...ingat nk minta izin nak share kat blog akk...berkongsi ilmu yg berguna..tima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015