Amanah Yang Perlu Dijaga !

Pada beberapa minggu yang lepas..
Cikgu sekolah aku tiba-tiba buat sportcheck..
Aku pun terfikir ada tak barang larangan aku bawak..

Time tengah fikir tu..
Pengawas nak check aku punya pencil box..
Pastu aku baru teringat yang aku bawak liquid paper..

Pastu aku relakanlah liquid aku tu kena ambil..
Dah aku salah kan..
tak boleh bawak nak bawak jugak..
Padan muka..
Hiasan sahaja..


Pastu tiba-tiba pengawas tu bersuara..
"Nah la..kau amik balik la liquid kau balik..aku dah bosan la buat keje camni"
Lalu pengawas itu pun berlalu dengan membiarkan liquid aku tu..
Pastu aku pun dah tak bawak liquid lagi..
Sebab tak boleh bawak...

Kejadian ini memberi pengajaran pada aku...
First..ikut peraturan sekolah..
Baru hati tenang..

Second..Sepatutnyer pengawas tu rampas liquid aku..
Maknernyer di sini.pengawas tu tidak menjalankan tugasnyer dengan baik..
serta tidak memegang amanah yang telah diberikan oleh guru2..
Kalau sudah bosan menjadi pengawas..
Silalah letak jawatan..

Kerana..Diakhirat Allah akan mempersoalkan tugas kita..
tanggungjawab kita di sekolah..
Adakah kita jalankan dengan baik seperti yang guru2 kita harapkan..

Guru2 kita percaya kat anda yang anda boleh menjalankan tugas dengan baik..
Tak payah la setakat nak pegang jawatan jer..



p/s: dalam hati sebenarnyer lega pengawas tu tak amik..
walaupun liquid tu murah..
tapi tu duit gak..klau dah rampas xleyh pulang pulak..haha..


Dah Baca? Like dan Comment la =)

6 Kata-Kata Pujangga:

nur zalfa afra said...

bgus giler pengwas tuh,tp ye gak,,asek2 rampas je,kadang2 tu,ade setengah murid,x de perubahan pun,,walupun dah kne rampas

Farhanah Adzlan said...

die kaya kowt..tu larh xkesah kena rampas..boleh beli lagi..hehe

Manja (let it be my sweet name) said...

x pasti betul motif x leh bawa liquid. entah ape2 tah huhu

Nurul Farehah Jaamad said...

Assalamualaikum,

Macam kenal je novel tu. hehe.. Berdasarkan pengalaman saya menjadi pengawas, motif liquid tak boleh bawa ke sekolah sebab takut pelajar akan conteng mana-mana tempat seperti di meja, dinding, tandas, kerusi dll.

Apa-apa pun ikut peraturan sekolah ya. Hehe... Belajar rajin-rajin.

IFA Athirah said...

sy stuju dgn pndangan anda http://www.geekintherainbow.blogspot.com/

kay_are said...

betul tu, kalau dah diberi amanah patut laksanakan r amanah tu =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015