STPM Buang Masa? | Kelebihan STPM/Tingkatan Enam

Bismillahirrahmanirrahim :)


I selaku ex-stpm op coz berapi tengok comment ni hahaha Tak comment pape sebab segala point aku dah dinyatakan oleh pengkomen yang lain.

Tapi nak senaraikan kelebihan stpm disini hihi

1- MURAH! Yuran sekolah+buku boleh dikatakan murah. Buku? Baucer buku selalunya cikgu awal2 dah mintak untuk subjek dia. 5 baucer=5subjek= HABIS! Kecuali korang yang taknak bagi baucer kat situ. Buku takdelah mahal nauu sampai beratus. At least pada umur 20 tahun bebas hutang.

2- Orang cakap STPM susah? For me semua benda susah ABC pon masa awal2 susah nak ingat. Takdenyer terus lahir reti baca ABC  kan? Yang pasti kalau malas cakap cikgu tak dengar dating memanjang online 24 hours kau masuk universiti paling bagus didunia pon kelaut jugak akhirnya.

3-Masuk degree tak kontang kanting. Time stpm banyak benda diajar nak buat assigment nak urus event semua bagai. You will learn something new from here.

4-Tak bebas sebab peraturan? Kalau kau jenis bermasalah ngan peraturan kecik celah gigi pon susah jugak hidup kat memane. Masuk universiti paling bagus kat dunia pon kalau dah asyik ponteng kelaut jugak.

5- Buang masa? Tak nampak point mana yang buang masa. Amik dip ke matrik or asasi beza dia cuma sedikit jee untuk sambung degree. Paling kurang beberapa bulan jee. Melainkan kau tangguh nak masuk degree.

6- Koko khas untuk tingkatan 6. ada satu jee yang campur dengan dak arus perdana. Tapi papehal jawatan untuk itu dan ini akan didahulukan tingkatan enam. Tak perlu nak berebut dengan dak2 yang lain hahaha Tapi ada sesetengah sekolah yang campur. Tu pepandai laa yee hahaha



Hrmm sebenarnya nak senaraikan ratusan apa yang best Tingkatan Enam ni hahaha Pilihan mana pun diploma asasi matrik tingkatan enam oversea semua ada kelebihan dan kekurangan masing2. Untuk atasi kekurangan tu boleh jee nak dengan taknak jee.

Kalau tak suka sesuatu dengan pendapat/pilihan orang lain keluarkan point yang bijak dan berilmu dengan cara yang berhikmah. Bukan dengan kelaurkan perkataan yang tak sedap didengar dan hanya dengar kata orang or ikut sedap kepala otak je. Kerana tu menunjukkan kebodohan diri sendiri tanpa disedari.



Dah Baca? Like dan Comment la =)

14 Kata-Kata Pujangga:

Unknown said...

sy pon amk stpm 2013/2014..form 6 memang besttttt ! rugi siapa yg xnk amk stpm..belom cube belom tau..peaceee ! =)

Muhammad Shahril said...

drop here ! saya skarang pon tngah fikir nk masuk ape, Matrik, Upu, Form6, IPTS, other else la . memang pening dibuatnya ..

FarhanahAdzlan said...

@Blank Nurfa kann betul tu semua benda best kalau kita enjoy untuk melakukan sesuatu :)

@Muhammad Shahril pilih bedasarkan kelayakan kemampuan dan perancangan kita masa depan. ada benda yg better amik dip dulu ada benda yg better amik f6 dulu dan lain2 semuanya bergantung pada perancangan kita pada masa depan. plan ur future from now kayy :)

Jari Manis said...

dh lama tinggal alam study nih :-)

Asha Lya said...

Klau nak kuarkn komen biarla brhemah kan..ni akan mgundang kemarahn org lain.x da bnda yg senang dlm dunia ni kan..hope org yg kuarkn komen sebegitu dpt brfikiran jauh

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

choki pun dah tinggal zaman study. tapi tak sepatutnya org tu cakap macam tu kan :)

Cik karmila said...

yupp....memang rugi siapa tak amik stpm....peluang dapat research university memang besar....bebas hutang lg tu....alhamdulillah...dapat jugak saya jejak ukm dengan sijil stpm...

Farrah MF said...

Hihihi berbeza pendapat tu perkara biasa, tapi cara kita nak utarakannya kepada umum kena jaga. Jangan bakor hati orang lain ;)

Sya said...

Form 6 mmg susah kertasnya, tapi skrg ni ada peluang repeatkan klu x silap saya? Sijil stpm mmg lagi laku dri matriks..

CD said...

oh my... tak baik la org yg ckp mcm tu.. as long as namanya belajar, takkan pernah ada istilah buang masa...

reza al-razi said...

belajarlah dari buaian sampai ke liang lahad..

Amelia said...

main sdp je mulut tu cakap mcm tu . hehe. mungkin dia x tahu sgt psl stpm kot. or kena influence dgn cikgu.

Pha Is said...

walaupun saya lepasan matrik, tapi saya ttp x bersetuju kalau kta stpm buang masa.. apa yg saya lihat dari kawan2 yg ambik stpm, banyak kelebihan kalau masuk stpm berbanding masuk matrik dan diploma.. even ada saudara mara saya yg tanya pendapat saya ttg anak mereka yg tak tau nak masuk mana pun, 1st saya suggest stpm..

antara point saya, stpm singkat (berbanding diploma) tapi sijil laku (tak macam matrik) dan possible nk lepas masuk tinggi (tak macam asasi).

SM said...

Berpegang pada tekad menurut kata hakikat.STPM dulu menggunakan sistem terminal sekarang sistem moduler.Semester dan kepelbagaian ilmu diajarkan malahan kolokium juga menjadi asas pemikiran sebelum menempuh alam universiti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015