Keluar Dari 'Zon Selesa'

Bismillahirrahmanirrahim :)


Sekarang ni mesti ramai jee yang tanya mana lagi best matrik/form6/diploma dll. Mana yang lebih baik. 

Bagi aku takde yang lebih baik or lebih bagus. its depends on ourself. Belajar laa sampai ke hujung dunia sekalipun kalau kita terus berada di 'zon selesa ' kita takkan kemana. Zon selesa tu ape? Kita berada selesa dengan kedudukan kita sekarang. Disebabkan kita tau kita ada hak sebagai orang Melayu dalam pendidikan so kita menganggap result kita sekarang *yang tak berapa okay* dah selamat untuk masuk U contohnya.

Takpun zon selesa tu poleh diertikan sebagai disebabkan ramai kawan kita yang fail dalam satu2 subjek so kita rasa okayy. 

So ramai yang cakap form 6 ni susah laa bagai. For me tiada apa yang senang dalam dunia yang senang. TIADA KEJAYAAN/KEKAYAAN SEGERA melainkan dengan usaha yang sungguh2 untuk mendapatkannya.

Untuk mendapatkan sesuatu kejayaan pasti ada pahitnya. Tetapi bila kita dah dapat kejayaan tersebut kemanisannya dapat memadamkan segala kepahitan ketika mendapatkannya.

Nak enjoy (tengok wayang dll) ketika belajar boleh. Tapi biarlah enjoy yang bersebab. Untuk celebrate something. Contohnya dah berjaya siapkan assigments for this week. So jadikan enjoy itu yang betul2 PUAS. Bukan enjoy kosong.

Saya budak baru belajar. Kalau salah tolong tunjukkan hihi ;)

Most of the problem in life ar because of two reasons- We act without thinking or We keep thinking without act. Rite?



Dah Baca? Like dan Comment la =)

4 Kata-Kata Pujangga:

.::: Princess MOMOY :::. said...

betul tu dear
bukan tempat yg akan buat kiter berjaya
tapi diri kiter sendiri
belajar tempat bagus bagus tapi kalau sendiri malas
jawabnya tak ke mana lah
gud luck dear

Sweethoneybelle said...

nak berjaya yang penting kena usaha . . tak ada benda yang senang kalao nak berjaya . . semuanya kena bermula daripada bawah . . kan ? hehe :))

puteri kasih said...

setuju dengan entri ni, bukan tempat yang menentukan kejayaan kita tapi diri kita sendiri. Tiada jalan pintas, semuanya perlukan usaha :)

Unknown said...

Betul tu.. Nak berjaya, kenalah berusaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015