Doa Agar Istiqamah Dalam Solat

Bismillahirrahmanirrahim :)


Got this story from Gen Q magazine :)

Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.

Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.

Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.

Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.

Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...

Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....

Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.

Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.

Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.

Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.

Tak perlu disuruh....

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.

Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....
 
Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah...

solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40

 Selamat beramal, semoga terus istiqamah melakukan ibadah.

Yang belum kawin pon start baca doa ni dari sekarangg supaya anak cucu cicit tidak meninggalkan solat fardhu :)


p/s: Sem 1 is over! Yeahhh !
p/s2: Alhamdulillah bulan ni dapat 2 CPUV from Nuffnang <3


Dah Baca? Like dan Comment la =)

11 Kata-Kata Pujangga:

Marliyana Mk said...

SubhanAllah

terlepas pandang ni :)

btw, thanks for the info

Miss Xyz said...

Pernah dengar pasal doa ni, tapi tak ingat pulak. Tengs ingatkan ;)

ogy izhar said...

assalamualikum... entry yg sgt baik :)

http://ogyrozyani.blogspot.com

Aefa Aerisya said...

nice entry.. thanks share :D
nuff & hb for u :)

athiqi ariff said...

alhamduliLLAH...berkat ayat suci al-quran..doa utk org dewasa yg yg malas solat ada x?hehe

fadh leyanie said...

itulah kelebihan ayatullah,.:D

Sally Samsaiman said...

alhamdulillah...harus di amalkan..

FarhanahAdzlan said...

@athiqi ariff insyaAllah ini boleh pakai untuk semua orang orang tak kira muda atau tua :D

Mie Aimie said...

kena amalkan ni :)

Ira Nur said...

wahhh.. info yang baik sangat <3

Cik Fafa said...

terima kasih atas perkongsian. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015