KISAH PENGHIJRAHAN FELIXIA YEAP

Bismillahirrahmanirrahim :)


Langkah berhijab Playboy Bunny pertama warganegara Malaysia, Felixia Yeap mengejutkan ramai orang walaupun dia bukan seorang Muslim.
Syukur ketenangan hadir pada setiap masa dan ketika. Perubahan yang saya lalui kini adalah satu pengantaraan untuk meninggalkan semua imej seksi saya yang dulu atas dasar kerja," kata Yeap Chin Yee, 27 atau mesra dengan panggilan Felixia sambil tersenyum manis menjelaskan hasrat murninya itu.
Model profesional ini mengakui kehidupannya kini berbeza lebih-lebih lagi dia sudah memilih imej berhijab.
Ceritanya tentang penghijrahan imej, Felixia memberitahu, dia sebenarnya pertama kali memakai hijab sewaktu uji bakat untuk menjadi model sebuah syarikat telco di Malaysia yang memerlukan modelnya berhijab di dalam gambar.

Pertama kali pakai hijab, saya melihat dalam cermin dan terperanjat yang sebenarnya wanita yang berhijab lebih ayu. Saya juga merasa lebih selamat, tenang, terlindung dan dihormati. Memang saya dah lama ingin mencuba berhijab, tetapi tidak berpeluang sehingga masa uji bakat itu," ujarnya.
Beberapa bulan kemudian, Felixia mendapat kerja sebagai model catwalk sempena hari raya dan dia perlu memperagakan tudung sekali lagi. Masa itu barulah Felixia sedar yang dia sebenarnya amat selesa dengan hijab, malah telah jatuh cinta dengan perasaannya ketika berhijab dan fesyen hijab itu sendiri.
Pemilik butik masa itu kebetulan menghadiahkan token tambahan iaitu selendang kepada model-model majlis peragaan itu.

=========================================
MEMBELI HIJAB
=========================================

Dari situ, saya mulai mencuba berhijab secara diam-diam di rumah dan mula membeli hijab.
Kali pertama saya berhijab secara terbuka ialah sewaktu majlis perkahwinan kakak seorang rakan bersama rakan muslimah yang juga telah berhijrah.
Selepas itu, saya sudah selesa dan berani berhijab setiap kali keluar rumah walaupun bukan seorang Muslimah, terutamanya ketika keluar bukan atas urusan kerja," ujarnya.
Selain itu, Felixia juga gemar menutup aurat di samping berhijab, dan mengikut cara-cara menutup aurat yang sempurna, seperti memakai handsocks, berhijab melepasi dada dan memakai pakaian yang labuh dan longgar dan bukannya jenis yang menampakkan bentuk badan.
Katanya, perkara utama yang membawanya kepada penghijrahan ini ialah dia merasakan amalan berhijab ini membolehkan wanita menutup aurat untuk keselamatan diri dan juga sebagai penghormatan terhadap kaum wanita.
Sememangnya apabila saya berhijab, ramai yang mengatakan wajah saya lebih bersinar dan menampakkan "nur" di samping perasaan saya yang lebih tenang, selamat dan dihormati orang di sekeliling," katanya.

=========================================
Felixia kini selesa berhijab.
=========================================

Bermula daripada perasaan itu, dia merasakan perubahan yang dialaminya itu sebagai pengantaraan untuk meninggalkan semua imej seksinya yang dulu atas dasar kerja dan kini kerana ada yang masih dalam tempoh kontrak.
Felixia kini berusaha menuju ke arah imej menutup aurat atas dasar kemahuan dan kehendak sendiri. Namun, dia sedar ada kalangan orang ramai yang tidak faham kerana percanggahan antara dua imej buat masa ini.
Saya ingin menyeru orang ramai untuk memahami keadaan saya sebagai seorang manusia yang hanya melaksanakan kerja secara professional dan pada masa yang sama, berhak untuk menjadi diri sendiri (berhijab) apabila tidak bekerja.
Saya memang suka berhijab dan tidak sekali-kali berniat untuk mempersendakan mana-mana agama ataupun pihak," katanya yang gembira kerana ramai peminat lama dan baru memberi sokongan kepadanya.
Felixia juga bertuah kerana dikelilingi beberapa kawan rapat yang memahami, memberi sokongan dan ikhlas membimbing Felixia.
Tidak ketinggalan, ibunya juga tidak keberatan untuk memberitahunya yang Felixia kini tampak lebih ceria, tenang dan cantik selepas berhijab.

=========================================
TEKAD
=========================================

FELIXIA kini telah menghentikan semua kerja peragaan yang memerlukannya untuk tampil seksi, kecuali ada beberapa tugasan yang masih lagi terikat dengan kontrak.
Saya juga telah dilantik sebagai duta sebuah butik hijab yang terkenal walaupun masih baru di Kuala Lumpur. Kini saya cuma selesa menerima kerja-kerja yang tidak memerlukan imej seksi, dan kalau boleh, yang berhijab dan menutup aurat," katanya yang mahu lebih fokus sebagai duta hijab, dan berharap mendapat lebih banyak kerja model dalam bidang peragaan baju muslimah.
Wanita kelahiran Kuala Lumpur ini juga berharap untuk mengasah bakat dan mencuba nasib dalam bidang pengacaraan, lakonan dan nyanyian dengan imej berhijab ini.
Jika berkemampuan dan mempunyai masa, katanya, dia ingin mengambil kursus untuk belajar sesuatu yang baru dan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti amal.
Dalam pada itu, nasihat Felixia pada mereka yang mahu berubah atau berhijrah supaya beranikan diri, tabah, ikhlas dan tidak mempedulikan sangat kata-kata negatif yang dilemparkan kepada kita. Tekad itu juga amat penting. Buat satu persatu, perlahan-lahan, dan jika orang tegur, carilah munasabahnya dan bukannya membiarkannya sebagai masuk telinga kiri, keluar telinga kanan sahaja.
Jangan juga menerima secara bulat-bulat begitu kerana ada masanya yang memberi nasihat ini juga kadang-kadang tidak sahih semuanya. Buat kajian dahulu," ujarnya yang suka membaca, menyanyi, berenang, memasak, menonton TV atau filem dan meluangkan masa bersama sahabat-sahabat rapat.

=========================================
Sumber Utusan Malaysia


Hanya mampu ucapkan Subhanallah. Alhamdulillah ;)
Allah tidak lihat permulaan seseorang. Allah lihat pengakhiran hamba2nya.


p/s: Dapat cpuv from Nuffnang lagi. Alhamdulillah :)


Dah Baca? Like dan Comment la =)

9 Kata-Kata Pujangga:

SSurianah Yana said...

salam..saya singgah follow kt sini..sakam knl...

follower 3100
http://ssurianahyana.blogspot.com/

puteri kasih said...

suka tengok penampilan dia sekarang ni :)

Asyraf Azizan said...

suka tgk perubahan dia. makin cunnn

^^eKaTiKaH^^ said...

suka tengok dia bertudung, cantik ^^

F I E Q A said...

fieqa berkenan sgguh kat dye .. hehe .. moga dye dibuka pntu htinya untk memeluk islam .. amin .. :)

Cik Nadyya said...

suka dia ni. makin cunn!
sangat tsentuh laa kata2 die "perempuan melayu bole memakai skirt mengapa tidak sy mencuba memakai hijab" xsilap mcmni la kata2nya.. xtahu la perempuan yang tk tutup aurat tsentuh ke tak kan -_- smoga mereka dpt brubah dgn cpt. bukan tggu hidayah. hidayah tuu kite yg kene carik. subanaAllah =')

^^eKaTiKaH^^ said...

sejuk mata memandang ^^

Coffeelover said...

dtg follow sini :D

hurm..tak follow sangat berita ni,apa-apa pun semoga beliau berpendirian teguh

Iola said...

seronok kan tengok bangsa lain appreciate hijab.. moga Allah sampaikan hidayah buat mereka :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SEGALA YANG ADA DI DALAM BLOG INI MILIK FARHANAH ADZLAN KECUALI DINYATAKAN @ 2010-2015